Ze zijn bijna niet te missen: in aanloop naar Internationale Vrouwendag zijn op 4 meter hoge plakzuilen in 5 grote steden larger-than-life foto’s van vrouwen te zien. Het zijn vrouwen uit de tech-sector. We zien vrouwelijke techneuten, maar ook CEO’s en founders in de schijnwerpers staan. Waarom? “Om meisjes en jonge vrouwen te laten zien dat er geen grenzen zijn aan wat vrouwen kunnen bereiken,” zegt Dieuwke van Buren van Equals, de Amsterdamse organisatie die zich inzet voor empowerment van vrouwen op de werkvloer. “Als je ziet wat andere vrouwen bereikt hebben, dan word je wakker geschud. Dan wordt het ook een optie voor jou. Je kunt worden wat je kunt zien.”
Steeds meer impact
In aanloop van Internationale Vrouwendag organiseerde Equals de rolmodellencampagne voor het eerst in 2022. Van Buren: “In 2022 begonnen we in Amsterdam, waar 88 rolmodellen en 60 bedrijven zich bij ons aansloten. Nu, in 2024, hebben we ons bereik vergroot naar vijf steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Almere, met 186 rolmodellen en 125 bedrijven die zich bij ons aansluiten.” Equals heeft de ambitie om te blijven groeien. “Bij Equals dromen we van een samenleving waarin bedrijven en teams representatief zijn vóór de samenleving,” aldus Van Buren. “Hoe meer meisjes en vrouwen onze rolmodellen zien, hoe meer impact. Daar gaan we voor.”
Het effect van rolmodellen
Dat rolmodellen effect hebben, merkte applicatie specialist Karish Resodikromo (GVB) uit eigen ervaring. “Een paar jaar geleden wilde ik de overstap maken naar de IT sector. Pas toen ik met mensen in contact kwam waarin ik mezelf herkende en door geïnspireerd werd, durfde ik het aan.” Dat is precies de reden waarom Evelien Bunnik, co-founder van Whoppah, meedoet aan de campagne. “Vrouwelijke rolmodellen zijn essentieel,” zegt Bunnik. “Je maakt de weg vrij voor toekomstige generaties, en je geeft vrouwen dat extra duwtje in de rug: zodat ze gaan geloven dat zij het ook in zich hebben.” Resodikromo en Bunnik staan niet alleen in hun ervaringen. Diverse studies hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het gebruik van rolmodellen werkt. Het ontbreken van vrouwelijke rolmodellen in de tech sector heeft zelfs een tegengesteld effect: 40% van de vrouwen is erdoor ontmoedigd. “Dat is precies de reden waarom ik het belangrijk vind om anderen te motiveren om er ook voor te gaan,” voegt Resodikromo toe.
State of Dutch Tech 2024
Dat de sector hard vrouwen nodig heeft, is niet te ontkennen. Vorig jaar daalde het percentage vrouwen in tech zelfs naar 19%. Daarmee scoort Nederland drie procent onder het Europese gemiddelde. Ondertussen blijft het aantal vrouwen in hoge technische functies in de IT steken op 13 procent. Op de State of Dutch Tech 2024 conferentie, die op 6 maart in Den Haag gehouden werd, bleek dat diversiteit en inclusie in de sector te vaak niet serieus genomen wordt: 65% van de ondervraagde werknemers geeft aan dat hun werkgever hierin niet investeert. Daarnaast krijgen vrouwen in tech gemiddeld 22% minder betaald dan hun mannelijke collega’s.
Jacqueline van den Ende, CEO van Carbon Equity, ziet het belang om in vrouwen te investeren juíst wel. “De arbeidsmarkt is krap. De sleutel ligt bij vrouwen: het zou geweldig zijn als meer vrouwen de tech sector als een optie gaan zien.” Mannen zien volgens Van den Ende genoeg voorbeelden van succesvolle CEO’s, ondernemers of engineers om zich heen. “Hierdoor beginnen mannen vaak hun carrière met het geloof dat je alles wat ze zouden willen worden ook zouden kunnen worden. Het is belangrijk dat – door zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen – vrouwen datzelfde startpunt bereiken, waar ze het geloof hebben dat geen ambitie te groot is, geen brug te ver.”
Voor meer informatie over Equals en de campagne, kijk op www.equals.nl of neem contact op met Dieuwke van Buren.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl