Infra

Provincie Drenthe werkt aan oplossingen voor de N34

De provincie Drenthe wil de verkeersveiligheid op de N34 en de doorstroming bij verkeersplein Gieten verbeteren

De provincie Drenthe wil de verkeersveiligheid op de N34 en de doorstroming bij verkeersplein Gieten verbeteren, met een betrouwbare verbinding voor het openbaar vervoer. Hiervoor werken we aan verkeersmaatregelen op korte, middellange en lange termijn. Wat doen we?

Verkeersmaatregelen op korte termijn

De verkeersdrukte op de N34 bij verkeersplein Gieten is toegenomen. Er ontstaan files op de N33 en de N34 bij het verkeersplein waardoor ook de bussen vertraging oplopen. Hierbij een overzicht van de maatregelen die onlangs zijn genomen en welke we binnenkort nog nemen:

  • De doorsteek op de rotonde bij de op- en afrit Gieten is geblokkeerd om te voorkomen dat automobilisten dit gebruiken als sluiproute.
  • Er staan waarschuwingsborden op de N34 om weggebruikers te wijzen op kans op filevorming.
  • Rijkswaterstaat heeft een (tijdelijk) waarschuwingsbord geplaatst voor filevorming vóór de afrit van de N33 vanuit Assen. Begin volgend jaar volgt er ook een waarschuwingsbord vóór de afrit van de N33 vanuit Veendam. In maart 2024 komen er permanente waarschuwingsborden.
  • De provincie blijft in gesprek met de politie over extra handhaving op de N34 voor onder meer te hard rijden en afleiding achter het stuur.
  • Een verkeerspsycholoog heeft de verkeersveiligheid op de gehele N34 onderzocht. Uitgangspunt hierbij was de wegbeleving vanuit het perspectief van de weggebruiker. Eind januari volgen de aanbevelingen over mogelijke maatregelen. Hierbij valt te denken aan het aanpassen van het gedeeltelijk inhaalverbod en het aanpassen van de belijning en markering.
  • In 2024 voeren we een nieuwe campagne om weggebruikers bewust te maken van onveilig rijgedrag. Zoals afleiding achter het stuur door telefoongebruik, keren op de weg en te langzaam en te hard rijden.

Verkeersmaatregelen op middellange termijn

Zolang de realisatie van lange termijn maatregelen nog een aantal jaren op zich laat wachten, kijken we al wat we binnen nu en twee jaar kunnen doen. Daarbij valt te denken aan het verlengen van de busstrook aan de zuidkant van het verkeersplein, het verlengen van de afritten van de N33 en het aanleggen van een tijdelijke ‘bypass’ voor doorgaand verkeer. Deze maatregelen kosten voorbereidings- en realisatietijd maar kunnen binnen twee jaar worden gerealiseerd.

Wat doen we op de lange termijn?

Er worden vier oplossingen in kaart gebracht:

  1. Fly-over verkeersplein Gieten zonder verdubbeling N34
  2. Fly-over verkeersplein Gieten samen met verdubbeling N34 van max 6 kilometer
  3. Verschoven fly-over verkeersplein Gieten zonder verdubbeling N34
  4. Verschoven fly-over verkeersplein Gieten met verdubbeling van maximaal 3 á 4 kilometer.

In het voorjaar (2024) zijn deze vier oplossingen uitgewerkt in schetsontwerpen. Deze ontwerpen toetsen we op de effecten voor de leefomgeving en het milieu, zoals geluid. Nog vóór de zomer van 2024 leggen we de resultaten voor aan omwonenden en belanghebbenden op inloopbijeenkomsten. Daarna neemt het Drents Parlement begin 2025 een besluit over welke oplossing de voorkeur heeft en volgt de projectbesluitprocedure (2025/2026) De realisatie is voorzien voor 2028/2029.

Vorig bericht Openstelling regeling en verduurzaming monumentale panden
Volgend artikel Provincie wil 1 miljoen in waterstof-elektrolyser investeren

Nu op WijDrenthe